A hastánc a háremből származik.

Az emberek nagy része gondolatban összekapcsolta a hastáncot a háremmel, ahol elképzelésük szerint a gyönyörű nők egész nap a szultánra várva csábító táncokat lejtettek egymás közt, végül pedig a szultánnak hastáncoltak. Ehhez a képhez 18. és 19. századi nyugati orientalista művészeinek, festőinek romantikus alkotásai is hozzájárultak. Ez azonban nagyon felszínes, és pontatlan. A hastánc története jóval régebbi időkre nyúlik vissza, melynek sokkal mélyebb jelentősége van pusztán egy csábító táncnál.

A hastánc eredetéről röviden: Eredeti arab neve: raqs sharki, ami szó szerint azt jelenti, hogy a kelet tánca.

  • Hastáncot egyiptomi papnők is táncolták az ókorban. A tánc vallási szertartás része volt.
  • A hastánc része volt a termékenység szertartásnak. Felkészítette a női testet a terhesség és a szülés folyamatára.
  • Közösségi táncként része volt a mindennapi életnek. Férfiak és nők is táncolták.
  • Később megjelentek a professzionális előadók, akik az uralkodóknak táncoltak. Amikor a királyok távoztak, a hastáncosok a megélhetésükért kezdtek táncolni előadásokon és fesztiválokon, valamint a társadalom felső osztályának privát megrendeléseire.
  • 1926-ban nyílt meg Kairóban a Casino Opera, a modern hastánc első keleti színhelye, melynek Badia Masabni volt a megalapítója. A század hastánc csillagai léptek fel itt nagy háttérzenekarral, akik külön a táncosnak komponált zenét játszottak. A Casino Opera egykori csillagai Tahia Carioca, Samia Gamal, Naima Akef mára már klasszikussá váltak. Ezek a hastáncművészek a filmvásznon is rendre feltűntek, s ez a világ minden táján hatást gyakorolt a táncosokra. Ekkor kezdődött a modern orientális tánc aranykora.

A hastánc történetéről bővebben

 

A hastánc erotikus műfaj. Olyasmi, mint a sztriptíz.

Hastáncot számos évtizedig csak vudeville, burlesque és karneváli show-kon lehetett látni. Gyakran tüntették fel hamis színben a képzetlen utánzók egy kissé merész, erotikus táncként, ami a hastáncnak megkérdőjelezhető hírnevet adott a társadalomban. A hagyományos közel-keleti megítélése sem volt teljesen pozitív, hiszen az a nő, aki nyilvánosan megmutatta a testét előítéletekkel illették, és tisztességtelen nőnek tartották.

Minden táncot, mozgást, amit szépen adnak elő, jó érzés nézni, és mivel a testtel kapcsolatos, érzéki. Sajnos sok túlfeszélyezett ember van, akik szerint a test egy-egy szép mozdulata buja és züllött. Ez az ő problémájuk, és az ebből fakadó félreértésük. De természetesen fontos, hogy ne adjunk okot az ilyen félreértésekre. Ez a tánc valóban csábító, érzéki, ugyanakkor, ha figyelmesen megnézzük a táncost, minden mozdulata, a testének minden rezzenése, a tekintete, mesél valamiről. A hastáncos az adott pillanatban a lelke legmélyéről előtörő érzéseit táncolja el a szemünk láttára. Egyedül a táncos felfogásán múlik, hogy mit jelenít meg a színpadon. Ezért is fontos, hogy komolyan vegyük a hastáncot, és táncművészként tekintsünk magunkra. Akkor álljunk ki a színpadra, ha már valóban készen állunk rá és színvonalas előadást tudunk nyújtani. Érdemes erről több ember őszinte véleményét kikérni, akikben megbízunk.

 

A hastánc magamutogatás.

Valójában a hastánc egy olyan mozgásforma, ami minden nőben felszabadítja a bennünk rejtőző női energiát. A hastánc, mint minden művészeti ág, az önkifejezés fontos eszköze, a nőiesség kifejezésének és megélésének a táncműfajok közül pedig talán ez a legjobb módja. A hastánc tanulása segít megismerni a testünket, előadása pedig kifejezni magunkat. A táncolás teret ad érzelmeink, hangulatunk kifejezésének; segítségével harmóniába kerülhetünk önmagunkkal. Az ebből fakadó önbizalom pedig megmutatkozik a kisugárzásunkban is. Az improvizatív jelleg miatt a hastánc lehetőséget ad saját táncstílusunk kialakítására, és ha nem szórakoztatni szeretnénk vele, módot ad a meditatív magunkba mélyülésre is. A hastáncot tehát nem táncolják feltétlenül közönség előtt, ugyanakkor a színpadon előadott hastánc is része a nők önkifejezésének művészi keretek között.

 

A hastáncot csak idősebb korban szabad elkezdeni, különben a fiatal lányokat rossz irányba tereli.

A hastáncról alkotott téves kép miatt, sokszor ellenzik, esetleg meg is tiltják még 14-16 éves korban, hogy elkezdjék tanulni. Ahogy fentebb olvashattátok, a hastánc nem a magamutogatásról szól, vagy a férfiak csábításáról. A hastánc csak egy eszköz, amin keresztül kifejezhetjük önmagunk. A táncos ad értelmet a táncának, tőle függ, mit akar kifejezni. Fontos, hogy megfelelő tanárt válasszunk, aki emberileg és személyiségében is olyan értéket képvisel, amivel egyetértünk. Ha sikerül jó tanárt választani, biztonságban fejlődhet egy fiatal lány nőiessége, önbizalma és értékrendje. Külön figyelmet fordítok az órák során arra, hogy a mozdulatok mellett a tánc kultúráját és a nőiesség megfelelő viselését is továbbadjam. Fontosnak tartom, hogy lelkileg is feltöltődjenek a tanítványaim. A mindennapok során is szükséges lenne, hogy egészséges önbizalommal, testileg lelkileg harmóniában éljünk. Miután egy nő értékesnek és különlegesnek tartja  magát, ez a magánéletére is visszahat. Pozitív hatással van gondolataira, szemléletmódjára, az emberekkel való kapcsolataira is. Az ily módon fejlődött nőiesség  finomsággal, eleganciával, méltósággal párosul. Ezek az értékek a párválasztásában is meg fognak nyilvánulni. Egy kifinomult nőnek hozzá méltó társra lesz igénye. Ahogy Bagdy Emőke pszichológus is megfogalmazta: "A mosogatólány nem párja a királynak."

 

A hastánchoz nagy has kell.

Téves! A hastánc bármilyen alkatú nőnek jól állhat. Rátalálhatunk a számunkra előnyös mozdulatokra, amik kifejezetten hozzánk illőek.  A hastánc tanulása közben teljesen másként is gondolunk a testünkre. Megtanuljuk helyesen tartani, művészi eszközzé válik ahhoz, hogy eltáncolhassuk a zenét és az érzéseink. A hastáncban mindegy, hogy sovány, esetleg teltebb vagy, keskeny, vagy éppen széles a csípőd. Tánc közben a hastáncos teste hangszerré válik, és a zenét, mint egy képet jeleníti meg.

 

A hastánc nem fogyaszt, nem formálja az alakot.

A mozgás és a zene áthangol, egy másik rezgésszintre, valamint boldogsághormont (endorfint) termel. Tele leszel energiával. Az alakod rendszeres táncolás által átalakul. A tested sokkal feszesebb lesz, az izomtónusod megnövekszik. Olyan belső hasizmokkal dolgozunk, amelyekről azt sem tudtad, hogy léteznek. A hastánc megfelelő táplálkozás mellett fogyaszthat, attól függ, mennyi táncórát látogatunk hetente, illetve mennyit gyakorlunk. A hastánc nagy mértékben formálja az alakot és a nőies izomzatot fejleszti. A női izmok közé tartozik a has, a közelítő combizmok és a test hajlító izmai. A hastánc erősíti még a hát izmait a gerinc mentén, az alsó hátizmokat, a comb, és csípő izmait, a vádlit és a bokát.

 

A hastáncot könnyű elsajátítani, nem egy bonyolult tánc.

A hastánc mozdulatai kecsesek, légiesek, könnyedek, emiatt kívűlről nézve azt gondolhatod, hogy a hastánc egy könnyű tánc, azonban ez koránt sincs így. Akik komolyan veszik a hastáncot, tudják, hogy legalább annyi tanulás és kitartás szükséges hozzá, mint bármely más professzionális tánc elsajátításához, mint pl.: a baletthez, a jazztánchoz. A hastánc egyrészt egy táncforma, amely a világ egy olyan részéről származik, ahol maga a tánc a kultúra és a spiritualitás része. Az ősi hagyomány képviselői is tudták, hogy jótékony testi és lelki hatásai miatt terápiás mozgásforma is. Ugyanakkor létezik a hastánc, mint művészeti forma, amelyeknek tökéletes elsajátításához sok alázat, tanulás, gyakorlás, és tánctechnikai ismeret szükséges.

 

 

Idézetek

"A tánc a nőknek nőiségük,a férfiaknak férfi mivoltuk megélésének egyik lehetősége..."

Aziza

interior-20151218_235027.jpg
Kedves Látogató! A weboldalon cookie-kat(sütiket) használok, amik segítenek a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Kérlek, engedélyezd a sütik használatát, vagy zárd be az oldalt!